Freitag, 17. Juni 2016

Fintech-Revolution in Indien

Von Ralf Keuper

Indien tritt langsam aber sich aus dem Schatten seines Nachbarn China. Das gilt in besonderer Weise für den Bereich Fintech, wie Abjihit Bose in India’s fintech revolution is primed to put banks out of business schreibt. 

Die Fintech-Szene Indiens hat tatsächlich mehr Aufmerksamkeit in Europa verdient. Zwar kann Indien (noch) nicht mit Lösungen wie Alipay oder WeChat glänzen; trotzdem hat sich auf dem Subkontinent in den vergangenen Jahren einiges getan, was auf diesem Blog in mehreren Beiträgen thematisiert wurde, wie in:
Bose macht die Fintech-Revolution in Indien an sechs Kerntechnologien fest:
India has exposed six core technologies: UID, UPI, eKYC, Mobile-based Digital Signature, Digital Locker (which eliminates the need to submit a paper document after the first time) and Digital Consent (which allows people to easily, transparently and securely make their profile and transaction data available to third-parties for services). In combination, these real-time digital services will enable startups to digitize and simplify everything from bank account creation to border security, from voting and subsidy distribution to tax filing and refunds across the world.
In den letzten Jahren hat die Zahl der Einwohner, die Zugang zum Finanzmarkt gefunden haben, dramatisch zugenommen:
More than 200 million bank accounts have opened in the just one year and more than 300 million new debit and credit cards have been issued in the last four years, bringing the total number of cards to more than 600 million.
Ähnlich wie Afrika, profitiert Indien davon, auf keine Bankinfrastruktur angewiesen zu sein, für die Geldautomaten noch immer prägend sind. 
Selbst Bezahldienste wie PayPal und Apple Pay sind Ausdruck dieser antiquierten Infrastruktur. Indien dagegen setzt gleich zu Beginn auf den WhatsApp-Effekt: 
Imagine an interoperable world where any app built by two college kids could allow you to move money at no cost from one bank account to another. Whichever app delivered the most utility would own the value and marketshare… the exact way that WhatsApp won. In the four weeks since UPI’s launch, I have seen dozens (and soon to be hundreds) of apps built by small teams that will have the power and capability of PayPal on steroids.
Auf Apple, PayPal & Co. könnten unruhige Zeiten zukommen.

Weitere Informationen:

Opening the gates on Indian financial data

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